WSTĘP

W dzisiejszym artykule chcemy pokazać plusy i minusy każdego z przykładowych marketplace oraz zastanowimy się, na którym z nich najbardziej opłaca się sprzedawać w roku 2023. Warto wspomnieć, że podane przykłady marketplace są specjalnie zróżnicowane tak, by każdy przedsiębiorca znalazł coś dla siebie.

Na tapetę wybraliśmy 3 najbardziej popularne marketplace w Polsce: Allegro, Erli i Empik.

Są to strony, na których dokonano najwięcej sprzedaży w ostatnim czasie, co warto wiedzieć jest tam najwięcej przedsiębiorców, którzy sprzedają swoje produkty każdego dnia, dlatego postanowiliśmy dowiedzieć się o tych marketplace nieco więcej.

Sprawdzimy jakie prowizje wiążą się z każdym z portali oraz porównamy je do siebie, tak by przedstawić ich silne i słabe strony.

Tematyka dzisiejszego artykułu może dać do myślenia, dlatego na końcu zamieścimy dane którymi posiłkowaliśmy się, by napisać dzisiejszy materiał, tak byś samemu mógł ocenić jaki marketplace mówi do Ciebie najbardziej.

Jak w każdym z naszych wpisów, nie może zabraknąć bonusowego działu, w którym podzielimy się o nowym portalu. Alternatywna forma sprzedaży B2B na marketplace brzmi bardzo ciekawie, dlatego zachęcamy do pozostania z nami do końca.

ALLEGRO

Allegro uznawany jest za największy marketplace w Polsce.

Założony został w 1999 r. 

Główna siedziba znajduje się w Poznaniu.

Ciekawostki:

Twórcy Allegro wzorowali się na zagranicznym portalu eBay

Do grupy Allegro należy Ceneo

Miesięcznie na allegro sprzedawanych jest około 70 milionów produktów

 Zarejestrowanych jest ponad 16 milionów osób w tym ponad 117 tys sprzedawców

90% wystawionych przedmiotów ma ustawioną tylko opcję “kup teraz”

Wszystko brzmi super, jednak nie zapomnijmy, że Allegro nie działa charytatywnie i pobiera różnego rodzaju prowizję, a żeby dowiedzieć się gdzie najbardziej opłaca się sprzedawać, musimy przyjrzeć się temu tematowi.

(Allegro posiada grubo ponad 200 prowizji, nie będziemy się na ten temat rozpisywać, przedstawimy najważniejsze informacje jakie musisz wiedzieć)

Allegro na dzień pisania tego artykułu pobiera 4 rodzaje prowizji:

prowizję – za wystawienie przedmiotu (tylko w niektórych przypadkach)

prowizję – od sprzedaży (+ również opłata od dostawy)

prowizję – za ewentualne opcje dodatkowe (np Allegro ADS)

prowizję – za utrzymanie ofert (po 365 dniach)

Koszt wystawienia oferty na Allegro dotyczy następujących nisz:

-samochody, maszyny, przyczepy, naczepy, 

-inne pojazdy i łodzie, 

-motocykle i quady, 

-nieruchomości, 

-wakacje, 

-żywe zwierzęta.

Każda z ofert wyceniana jest indywidualnie (zależne to jest między innymi od danej niszy oraz okresu wystawienia oferty)

Jeśli sprzedajesz coś z powyższych nisz – zastanów się ile dokładnie taka oferta kosztuje i czy nie ma dla Ciebie innego rozwiązania.

Prowizja od sprzedaży zależna jest od kategorii niszy tak jak w przypadku wyżej.

Dla przykładu, w niszy “uroda” prowizja wynosi 11% dla innej niszy może ona wynosić 8%. Warto wiedzieć, że największe prowizje zazwyczaj występują w subkategorii “pozostałe”.

Dodatkowo warto pamiętać, że prowizję różnią się od siebie w zależności od ich stanu:

9% dla przedmiotów z parametrem “Stan Nowy” 

15% dla przedmiotów używanych, wystawowych itp. 

10% dla przedmiotów używanych, wystawowych itp. 10%,

 Maksymalna kwota prowizji to 120 zł

Dodatkowe prowizje  (czyli wszystkie działania lub usługi które sprzedawca może sam włączyć – coś nie obowiązkowego)  w tym artykule nie będziemy opisywać, ponieważ jak sama nazwa mówi są one dodatkowe, i tak naprawdę nie trzeba by było ich w ogóle używać, co na pewno wpłynęłoby korzystniej na ilość prowizji po podsumowaniu wszystkiego.

Kolejną bardzo istotną rzeczą są prowizje kurierskie.

Prowizja, którą określamy tutaj mianem “prowizji od wysyłki”, jest w rzeczywistości składową prowizji od sprzedaży.

Płacisz ją, jeżeli oferujesz płatną dostawę – w przypadku darmowej oczywiście jej unikasz.

Prowizja od wysyłki wynosi tyle samo, co prowizja sprzedaży w kategorii, z której pochodzi twój przedmiot.

Warto wiedzieć!

Opcja smart na początku była darmowa, aktualnie przedsiębiorca sprzedający na platformie Allegro za przesyłki Smart nie płacą,  tylko w przypadku następujących metod dostawy: Allegro Punkty Kolporter, epaka.

Każdy inny sposób generuje dodatkowe wydatki.

Pamiętaj że prowizje na allegro są również w formie obligatoryjnej, to oznacza że możesz zapłacić dodatkowe prowizje czy opłaty decydując się na inne opcje na tej platformie takie jak abonament, ads itd.

Zaczynając sprzedaż, lub aktualizując ceny, trzeba zwrócić uwagę na to, jakie aktualnie prowizje są na Allegro, platforma ta cechuje się częstymi zmianami prowizyjnymi.

ERLI

Platforma Erli jest stosunkowo nowa a jej aktywny marketing zaczął się w Polsce dopiero w 2021 r. Co ważne Erli od samego początku plasuje się na bycie największą konkurencją wiodącego prym już od lat Allegro. Samozwańcze określenia jednak nie pokazują nam nic więcej, dlatego przyjrzyjmy się co do zaoferowania ma ta platforma na rok 2023.

Erli gwarantuje w swoich wpisach, że prowizję które mogą zaproponować są nawet o 50% niższe w stosunku do Allegro, warto jednak wziąć poprawkę, że jest to w miarę nowa platforma na Polskim rynku i póki co ciężko znaleźć wiarygodne potwierdzenia tych teroii.

Nam udało się jednak znaleźć kilka ciekawych smaczków, które na pewno dadzą w miarę możliwości rzetelny pogląd na ten marketplace.

Zacznijmy od tego, że Erli proponuje sprzedawcom 2 plany sprzedażowe:

Basic oraz PROseller.

Program Basic – jest bezpłatny związku z tym jedyne opcje jakie oferuje to wystawianie produktów na sprzedaż i realizacja płatności w PayU bez prowizji.

Pakiet PROseller oferuje znacznie więcej:

Mailingi sprzedażowe i dane analityczne (w tym analizy i trendy rynkowe) 

Raty 0% PayU dla klientów 

Erli gwarantuje udział w kampaniach reklamowych Google Ads i Facebook Ads (platforma twierdzi, że łączny budżet na te kampanie to milion złotych miesięcznie) 

Udział w programie darmowych zwrotów i dostaw

I wiele więcej, nie trudno się więc domyślać że pakiet PROseller będzie prędzej czy później obowiązkowy dla każdego sprzedawcy.

Dodatkowo

Program PROseller przez pierwsze 6 miesięcy jest bezpłatny.

W dalszej perspektywie ma kosztować jedynie 39,90 zł miesięcznie.

Erli podobnie jak Allegro dzieli swoje prowizje na różne sekcje, dla przykładu: “Budowa i Remont” wynosi 7,60% prowizji a Uroda wynosi 10,40 % prowizji czyli niewiele mniej niż w przypadku Allegro.

Z naszych analiz wynika jednak, że na dzień pisania artykułu Erli posiada znacznie mniej “mikro prowizji” które można zauważyć na Polskim gigancie, co na pewno przełoży się na mniejsze prowizje.

Jednak warto wspomnieć, że Erli bardzo mocno sugerowało się swoim konkurentem nie tylko pod kątem wizualnym. Sprzedawcy, którzy oferują swoje produkty na tym marketplace zaczynają “walki cenowe” – a jak historia pokazuje, walki cenowe pozbawiają nowych przedsiębiorców do sprzedaży. Duże spółki zgarniają “większość tortu”.

Podsumowując, mniejsza ilość klientów i sprzedawców niż na Allegro. Trochę mniejsze prowizję i dalej “marketingowe” oferty powodują, że Erli wygrywa pod kątem opłacalności, jednak za kilka lat jeśli Erli faktycznie będzie drugim gigantem, istnieje duże prawdopodobieństwo iż zacznie zwiększać prowizje tak jak robi to w ostatnich latach Allegro.

Nasza rekomendacja to na pewno poszerzenie horyzontów i sprawdzenie tej platformy, jednocześnie nie rezygnując z aktualnej, aby dokładniej sprawdzić jak wygląda sprzedaż oraz prowizje.

EMPIK

Ostatni na naszej liście marketplace, który porównywalnie jest nieco inny od swojej konkurencji, mając przy tym kilka słabych i mocnych stron.

Co dokładnie tutaj mamy na myśli?

Fakt, że Empik Place jest marketplace dla osób, które specjalizują się w niszach takich jak: prasa i książki, muzyka i firmy, gry i konsole, zabawki i artykuły do szkoły czy sport i AGD. Ostatnimi czasy jednak można zauważyć tam również firmy sprzedające kawę czy herbatę.

Piszemy o tym od razu, by nakreślić, że na pozór ograniczona ilość klientów może okazać się bardziej zdecydowana do zakupów a co za tym idzie, będą mniej problematyczni.

Na dzień dzisiejszy jest tylko 2,5 miliona ofert – co może dla Ciebie oznaczać, że jest to dobre miejsce do zaczęcia sprzedaży.

Jednak jeszcze przed tym, opiszemy wam prowizje i ewentualne dodatkowe informacje, jakie musicie znać, by zacząć sprzedaż.

Empik jako jedyny ma dość rygorystyczny regulamin apropo dołączenia jako sprzedawca. Dokładnie pisze, kto może dołączyć oraz jakie wymogi musi spełniać.

Jest to bardzo dobra opcja, patrząc na cyfry jakimi dzieli się z nami Empik.

Dzięki temu, że jest tzw “sort sprzedawców” – sama sprzedaż na pewno będzie na innym poziomie niż przy masowych aukcjach na Erli czy Allegro, gdzie głównym zabiegiem jest walka cenowa.

Czym dokładnie chwali się Empik?

-ponad 55 mln użytkowników strony, 

2,5 mln dziennych wizyt na stronie 

2 mln użytkowników aplikacji mobilnej 

-ponad 1 mln zamówień na marketplace 

Oznacza to, że sprzedawca z miejsca ma dostęp do dużej i aktywnej grupy odbiorców.

Co więcej, jeśli zdecydujesz się na udział w programie Empik Premium,(który jak warto wspomnieć ma swoje wymagania do tego, by dołączyć) sieć pokryje koszty dostawy do klientów, a Twoje produkty zostaną tak jak w przypadku marketplace Erli dodatkowo wyróżnione.

Tak jak możesz się domyślać, Empik wiele informacji zachował dla siebie. Wiadome jest, że każda kategoria ma swój % prowizji, który zostaje udostępniany dopiero zaakcpetowanym kandydatom.

Sam system to prowizje naliczane od sprzedaży, co warto wiedzieć, to fakt że empik nie pobiera opłat za integrację oraz za promocję produktów.

Musisz również wiedzieć, że sam marketplace stawia na jednorodny wizerunek marki, co powoduje, że Ty jako sprzedawca należysz bardziej do całego organizmu Empik.

BONUS

Merxu czyli nowe rozwiązanie na pozyskanie towaru w formie marketplace.

Co to dokładnie jest?

MerXu to nowa międzynarodowa platforma internetowa dla przedsiębiorców sprzedających i kupujących przede wszystkim w kategoriach przemysłowych, takich jak elektrotechnika i oświetlenie.

Marketplace, który jest skierowany specjalnie dla przedsiębiorców, znajduj, kontaktuj się, kupuj i sprzedawaj w formie B2B.

Może pojedynczy konsument do Ciebie nie mówi, a Ty chcesz skupić się na konkretnych 2-3 klientach, których zaopatrzysz w swój produkt?

Myślimy, że z takimi założeniami został stworzony ten marketplace.

Co dokładnie może nam zaoferować?

Kompleksowe zaopatrzenie, transport za darmo, bonusy za regularne zakupy, bezpieczne płatności i wiele więcej.

Wejdź, sprawdź i przekonaj się sam jak działa ten marketrplace:

https://merxu.com/pl/

PODSUMOWANIE

Podsumowując, trzy duże marketplace w Polsce mogą zaoferować nam naprawdę wiele.

Czy da się więc odpowiedzieć na pytanie postawione w tytule, gdzie najbardziej opłaca się sprzedawać?

Nie ma tutaj jednej, zawsze prawdziwej odpowiedzi, jednak pokrótce napiszemy co o tym uważamy i jak Ty możesz do tego podejść.

Allegro – największy marketplace mający najwięcej odwiedzających klientów ale również konkurencji, stosunkowo duże prowizje i mikro opłaty.

Erli – przez fakt że jest dość nowy, oferuje mniejsze prowizje w stosunku do Allegro, jednak co za tym idzie mniejsza ilość konsumentów, pakiet PRO daje dużo możliwości, jednak warto pamiętać, że nie jest darmowy.

Empik – posiada najlepszą grupę konsumentów, zdecydowani wiedzący co chcą, platforma dostępna dla niektórych nisz, a sama wiedza o prowizjach dość ograniczona.

My możemy mimo wszystko zaproponować, sprawdzenie w miarę możliwości (zależnie od niszy) każdego z powyższych marketplace. Rodzaje prowizji i opcje, są tak rozbudowane, że tylko Ty będziesz wiedział/a jaki marketplace będzie dla Ciebie najlepszym rozwiązaniem.

Dane z którymi warto się zaznajomić:

https://pliki.erli.pl/cennik_08_07_2022.pdf

https://www.empik.com/empikplace/support/nowy-sposob-rozliczen-kompensata-prowizji

https://allegro.pl/pomoc/dla-sprzedajacych/oplaty-i-cenniki

Na dzień dzisiejszy z naszej strony to wszystko, dziękujemy za poświęcony czas i do usłyszenia za 2 tygodnie!

Analitico